Sunday 25 May 2014

Persepsi Masyarakat Terhadap GISB HOLDINGS Sdn Bhd Dan Usaha membaiki Diri, Keluarga Dan Masyarakat

Petikan: www.suaramuhajirin313.blogspot.com Monday, 14 April 2014
Tajuk ini Pak Lang pilih bagi mengisi paparan kali ini. Agak lama Pak Lang tidak memperkatakan secara langsung mengenai GISB / YKPPM. Hanya dalam beberapa hari yang terakhir ini, Pak Lang terlibat dalam perbincangan dengan beberapa tokoh masyarakat yang bersimpati dengan usaha-usaha GISB. Mereka adalah tokoh-tokoh korporat, para pegawai kanan kerajaan serta tokoh-tokoh NGO. Nama dan identiti mereka belum sesuai didedahkan!
Kelompok ini sekarang dilihat sudah ramai yang berani mendekati GISB. Maklumlah dengan aktiviti dan projek GISB sedang berada di mana-mana, masyarakat dapat manfaar dan berpeluang bertukar-tukar pandangan. Akhir-akhir ini program Makan Malam Amal anjuran GISB sedang di jalankan di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Dalam sebulan sekurang-kurangnya 2 majlis seumpama ini dicetuskan dengan mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan.
Sedaya mungkin, Dato’ Ratu Ibu Hatijah Am selaku Pengerusi Eksekutif GISB Holdings yang juga YDP Yayasan Kebajikan Dan Perkhidmatan Perubatan Malaysia (YKPPM) akan hadir ke setiap majlis sebegini. Hubungan dan perkenalan beliau dengan para tetamu terutama golongan vip semakin meluas dan berharga.
Aktiviti bersama masyarakat juga sedang diperluaskan. Forum menangani masalah gejala sosial dengan kerjasama pelbagai pihak sudah berjalan di beberapa lokasi. Semuanya menampilkan Dato Ratu Ibu Hatijah sendiri sebagai salah seorang panel yang memberi pandangan. Walaupun GISB / YKPPM sendiri adalah penganjur, priogram ini biasanya dimeriahkan dengan turut menjemput tokoh-tokoh masyarakat dari berbagai latar belakang bagi turut menyumbang pendapat sebagai ahli panel. Ianya selari dengan hasrat pihak kerajaan yang mahukan GISB / YKPPM melibatkan diri bersama masyarakat arus perdana dalam setiap aktiviti yang dianjurkan.
Pertemuan dan perbincangan dengan para tetamu yang hadir ke majlis makan malam amal inilah yang mencetuskan idea Pak Lang menulis tajuk ini kali ini. Merekalah yang meluahkan rasa hati masing-masing tentang GISB / YKPPM. Banyak yang ditanyakan tentang perkembangan serta latar belakang sesuatu isu yang dibangkitkan oleh para pengkritik yang jumlahnya boleh dibilang dengan jari. Mereka tidak sedar GISB / YKPPM ini sudah membesar dan berkembang pesat sejak 10 bulan terakhir ini.
Kadang-kadang kita cemas melihatkan betapa besarnya harapan masyarajat terhadap GISB / YKPPM. Cemas kerana merasakan belum mampu secara lahiriah dan terutamanya dari sudut rohaniah. Cemas kerana harapan ini meliputi semua lapisan masyarakat. Tidak kira golongan mana sekalipun, sebaik mengetahui apa yang sedang dijalankan GISB / YKPPM, mereka akan bertanyakan bagaimana boleh dibuat kerjasama mencetuskan sesuatu program. Semua aktiviti yang dicadangkan ini bertujuan membantu masyarakat dalam menangani masalah sosial, kebajikan dan juga keperluan kehidupan yang berbagai bentuk.
Sokongan dan harapan mereka menjadi pendorong GISB / YKPPM untuk menyiapkan tenaga sumber manusia seramai yang mungkin. GISB / YKPPM mengamalkan dasar pengambilan pekerja daripada anak-anak dan keluarga staf sedia ada. Staf yang memahami konsep perjuangan GISB / YKPPM sahaja yang akan dipelawa memegang apa jua tugas yang bersesuaian sekalipun hanya sebagai tukang masak atau petugas kaunter.
Masyarakat hari ini sudah cerdik dan matang. Mereka tidaklah mudah ditipu atau diperdayakan. Dasar GISB / YKPPM adalah telus dan bersedia berterus terang. Tidak ada apa yang hendak disembunyikan kecuali rahsia syarikat yang ianya memang menjadi polisi asas mana-mana syarikat korporat. Yang penting, kami sedang melihat keyakinan masyarakat yang makin bertambah. Mereka turut berbangga dengan apa yang GISB/ YKPPM lakukan di seluruh dunia.
Kami faham, masih ada seorang dua yang mahu mencari salah silap kami. Apa boleh buat. Kami serahkan urusan mereka kepada Allah swt. Biarlah Dia yang ‘menguruskan’ mereka. Kami tdak punya banyak masa mahu melayan mereka. Apa pun, marilah kita menjadi sebaik-baik hamba Allah yang sangat berusaha membantu saudaranya yang muslim.
Jangan hanya cukup dengan cakap dan kritik sebaliknya berbuatlah dan bertindaklah semarakkan bumi Malaysia ini dengan usaha-usaha mengajak masyarakat kembali kepada Allah dan Rasul. Buatlah dan cetuslah apa-apa program sekalipun asalkan mesej ke arah mengubah masyarakat dapat disampaikan. Tidak salah belajar dengan orang yang telah berpengalaman.
Kami dapati rakyat Malaysia sudah semakin serius memikirkan persoalan perlunya mengajak masyarakat kembali kepada Allah dan Rasul. Inilah anak kunci keselamatan dan faktor utama dalam menangani gejala sosial di dalam masyarakat. Soalnya bagaimana mahu berbuat? Pada GISB / YKPPM, jawapannya ialah bermula dari proses pembinaan individu. Setiap individu mesti diajak (baca didakwah) untuk melakukan perubahan diri. Usaha memberi kesedaran awal ini mestilah dilakukan secara berterusan.
Sudah pasti ianya kena dimulakan dari solat. Memanglah berat dan sulitnya dalam mengusahakan hal ini. Ya, memang kita sedia maklum sukarnya untuk ‘mengubah’ manusia. Sebab itu janganlah niat untuk ‘mengubah’ orang sebaliknya ‘ajaklah’ diri kita dan mereka kepada Tuhan. Ajaklah dengan penuh hikmah dan pengajaran yang mendorong mereka berfikir dan merenung hakikat kebenaran dari Tuhan. Selebihnya berserahlah kepada Allah. Dialah yang memilih siapakah di kalangan hambaNya yang mahu di’ubah’ – dibawa kembali kepadaNya.
Sebab itu kita perlu saling bantu membantu dan saling memperkukuhkan sesama kita. Kami di GISB / YKPPM akan terus berusaha membina ruang perniagaan dan perkhidmatan yang sebanyak-banyaknya. Ini semua akan menjadi saluran masyarakat mendapat panduan, dorongan dan motivasi untuk mengubah diri, keluarga dan komuniti mereka. Kami gersedia membantu pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat sekalipun.
Seseorang ketua keluarga yang mendidik isteri dan anak-anaknya ke arah mencintai Allah dan Rasul, dianggap sudah melaksanakan tanggung jawabnya. Dan dia tidaklah boleh berhenti di tahap keluarganya sahaja. Dia perlu pula melihat dan membantu rakan-rakan ketua keluarga yang lain – di kalangan jiran-jirannya atau kaum keluarganya. Pokoknya hati jiwanya janganlah sekadar menyelesaikan hal keluarganya sahaja sebaliknya kenalah secara serius juga memikirkan untuk membantu orang lain. Inilah sifat mukmin yang sebenarnya!!
Sekian dulu buat kali ini.
Ya Allah bantulah kami mengubah diri, keluarga dan masyarakat kami. Selamatkan kami ya Allah!!

Sumber:

1 comment:

  1. Kamu puak GISB nie pemecah insituisi Keluarga adalah. Contoh Keluarga Hatijah Aam sendiri bercerai-berai disebabkan ada yg terima Fahaman Hatijah Aam dan ada yg menolak ajarannya. Kalau keluarga pemimpin dia pun dah berpecai belah apatah lagi keluarga ahli2nya yang lain. Boleh rujuk blog: www.kebenaranitusatu.wordpress.com

    ReplyDelete