Sunday 25 May 2014

Ucapan Perasmian Pejabat Urusan GISB Holdings Sdn Bhd oleh Dato’ Seri Feardaus Khairuddin pada 10 Muharram 1435H



Bismillahirahmanirrahim.
Alhamdulillahirobbil ‘alamin, wosolatu wasalamu ‘ala Saiyidina Muhammadin wa ‘ala aalihi wa sohbihi ajma’ien
Assalamu ‘alaikum Wrt wbt
Yang saya muliakan, yang saya hormati, Pengerusi Eksekutif GISB Holdings Sdn Bhd, Puan Bonda Hatijah Aam, semua barisan Ahli Lembaga Pengarah GISB Holdings Sdn Bhd, sahabat-sahabat yang saya hormati, yang saya kenali, yang saya kasihi, rakan-rakan, tuan-tuan ibu-ibu, adik-adik yang ada pada majlis yang cukup dirahmati Allah.
Syukur setinggi-tinggi pada Allah Taala yang memberi kita ruang waktu berkumpul pada hari ini untuk kita sama-sama meraikan salah satu lagi kejayaan atas usaha-usaha yang tidak pernah kenal jemu, penat.lelah, bertungkus lumus, memperjuangkan kepentingan mengagungkan Allah swt, mengangkat martabat agama Islam yang dicintai, dan dalam masa yang sama memartabatkan bangsa Melayu kita, di bumi yang bertuah ini, di dunia yang Allah lahirkan kita dengan segala keistimewaan, dengan segala rahmat, dengan segala hidayah, dengan nur dan limpahNya, hari ini kita sama-sama dapat meraikan kejayaan langkah demi langkah, untuk kita memperjuangkan agama hak ini.
Saya rasa amat kagum, saya rasa amat teruja, saya rasa amat berbesar hati apabila hari pertama, saya dapat bersua muka, dapat berintereaksi, dapat berkomunikasi, dapat berbahas, dapat berbicara dengan tidak lain tidak bukan yang dihormati, yg dimuliakan, yang dikasihi pengerusi Eksekutif GISB Holdings Sdn Bhd.
Saya secara peribadi merasakan bahawa Pengerusi Eksekutif GISB Holdings Sdn Bhd apabila setelah beberapa siri-siri berintreaksi dengan beliau dan kepada jemaah yang ada, di belakang saf beliau, telah beberapa kali saya menyatakan dari segi pandangan ikhlas saya sebenar-benarnya level ataupun tahap duduknya bukan hanya sekadar pengerusi eksektif GISB Holdings Sdn Bhd namun pengerusi eksekutif gisb Sdn Bhd pada hari ini yang saya lihat rata-rata atas pergaulan dengan rakan-rakan di luar sana, beliau mempunyai kedudukan yang sama level dengan jawatan-jawatan menteri yang ada dalam kabinet kita.
Jadi pendekatan beliau, pemikiran beliau sangat saya hormati dan saya segani, di atas bahu beliau yang mendorong perjuangan Abuya yang sebelum ini, yang beliau mewarisi dengan kekuatan tanpa penat lelahnya, maka perlulah semua rakan-rakan, sahabat, jemaah memberikan sokongan, yang sehabis kuat kerana perjuangannya tidak bukan, bukan kerana untuk mengagungkan harta, dunia yang akhirnya dipuja dengan keadaan dihina seperti Qarun tetapi beliau memilih laluan-laluan yang penuh dengan onak, ranjau dan duri yang terpaksa beliau tempuhi.
Sejarah melakarkan perkara-perkara, peristiwa-peristiwa yang berlaku selama tempoh 45 tahun, pembangunan jemaah ini diperjuangkan dengan berlandas paksikan mengagungkan Allah yang Maha Esa, melalui segalanya tetapi beliau tetap berdiri utuh dengan izin Allah swt dan didukung oleh seluruh ahli jemaah, oleh tuan-tuan dan puan-puan yang ada pada hari ini, samada yang ada di saf barisan hadapan, mahupun yang menyokong disaf-saf belakang tetapi kekuatan inilah yang akhirnya mendokong perjuangan beliau perjuangkan segalanya.
Saya memperolehi beberapa komen-komen daripada sahabat-sahabat di luar dan mendapat pandangan-pandangan, mendapat nasihat-nasihat dari beberapa rakan kita di luar,
Yang mana mengenali jemaah ini bukan hanya dari luaran kulitnya tetapi ada diantara mereka yang pernah berintreaksi, ber’debate’, berbahas dengan para jemaah, ada diantara mereka berkesempatan ber’debate’, dengan pelopor, dengan pejuang, atau mursyid yang tak asing lagi Abuya, pernah menyampaikan kepada saya yang kekuatan jemaah ini bukan sekadar, dari segi omong-omongan, bukan sekadar dari segi fatamorgana, namun tetapi kekuatan ini berpaksikan kekuatan taqwa, kekuatan iman, kekuatan kerohanian yang dipasak paksikan di dalam hati mereka denga. tulus ikhlas. Justeru itu langkah mereka, perjuangan mereka, nafas mereka adalah kerana Allah semata-mata.
Disebabkan itu, asakan demi asakan, hentaman demi hentaman, pelbagai cara digunakan kerana kegusaran pihak-pihak tertentu di dalam perkara-perkara terutamanya yang melibatkan sektor-sektor, hubungan-hubungan serta kekuasaan politik itu menjadi kegusaran mereka apabila kekuatan jemaah ini nampak bangunnya namun akhirnya saya bersyukur ke hadrat Allah Taala apabila tanggal 8hb Nov baru-baru ini Jabatan Agama Islam sejurus dengan itu menjadikan laluan penerimaan maknanya itu bukannya perakuan semata-mata daripada jemaah pasukan GISB Holdings terhadap susunatur, susurjalur dan akuan kepada jabatan Agama Islam, namun tetapi saya melihat dari prepektif yang berbeza, ini adalah kemenangan.
Jadi jesteru itu saya melihat satu persatu saya mengupas setiap inci perjalanan yang saya lalui bersama jemaah beberapa siri-siri dalam masa terdekat terbaru ini saya melihatnya sebagai satu kekuatan yang amat cukup berbeza dan dalam masa yang sama majlis pada pagi ini bukan hanya sekadar merasmikan, bukan hanya sekadar pada hemah saya, kita menjulang kemenangan, bukan hanya sekadar untuk kita melihat bahawa satu lagi langkah perjuangan yang kita menangi namun tetapi ingin saya kongsi dengan semua yang hadir pada hari ini dan sampaikan mesej ini kepada semua para-para jemaah dan sahabat yang ada di depan dan belakang kita bahawa pada hari ini terlakarnya satu kerja Allah Taala memberikan satu lagi watikah amanah kepada kita, kepada GISB Holdings Sdn Bhd apabila termeterainya satu gagasan, satu yayasan yang dimuliakan Allah ini bukanlah hanya sekadar kita tunjuk untuk kita melihat bagaimana ia dilaksanakan tetapi marilah kita bersama-sama, berdiri, berganding bahu menyumbang, membantu, berusaha, berfikir, merencana, memantau, melaksana, tanpa kenal erti keluh kesah, kerana ini bukanlah kejayaan semata-mata, tetapi ini adalah amanah daripada Allah subhanahu wa taala kepada kita bagaimana kita melaksanakan perjuangan kita di hari ini dan hari esok akhirnya akan dihisabkan kita hari-hari yang akan mendatang dan biarlah kita menangis, biarlah kita berada dalam keadaan keluh kesah ketika di dunia ini namun akhirnya biarlah kita tersenyum di akhirat nanti apabila kita mampu dijawab dan menjawab segala amanah yang Allah beri hari ini telah kita laksanakan sehabis baik kita selama hayat dikandung tubuh badan kita.
Justeru itu saya bukanlah ingin berbicara soal-soal politik dan ekonomi. Bidang-bidang saya adalah bidang ekonomi tetapi hari ini saya melihat bagaimana perkembangan empayar ekonomi dalam lawatan saya pada baru-baru ini di bandar Country Homes setelah dibawa berpusing melihat infra-infra, prasarana-prasarana yang telah diusahahasilkan oleh kumpulan-kumpulan jemaah dan dalam perancangan masa depan saya nyatakan dengan tegas, ini bukanlah bandar pembangunan hasil usaha yang ditinggalkan oleh Abuya dan dipelopori hari ini oleh Bonda Puan Hatijah Aam dan didukung oleh semua parajemaah yang hadir yang ada, yang menyumbang namun pada hemah saya, saya melihat Bandar Country Homes merupakan satu empayar, satu gagasan, yang mana mursyid jemaah ini dulu berusaha dengan bermati-matian, bertungkus lumus memikirkan satu model yang berbentuk mini pembangunan seluruh istana dunia yang untuk dibangunkan.
Persiapan-persiapan ini telah Abuya bangunkan terlebih awal, saya melihat pembangunan ini dibangunkan pembangunan dalam bentuk kesihatan melalui klinik-klinik yang ada, pembangunan dalam bentuk pelaksanaan kemanusiaan, infra-infra dalam bentuk kedai-kedai keperluan menyediakan barang-barang harian, bangunan-bangunan pejabat, restoran-restoran makanan, bangunan-bangunan yang ada di sekeliling Bandar Country Homes itu bukanlah hanya sekadar bandar yang dibangunkan oleh Abuya, untuk sekadar untuk kita tatapi, namun bangunlah dengan bukakan mata, bukalah mata hati bahawa ini pada hemah saya adalah merupakan satu persiapan empayar yang cukup besar sebenarnya yang disampaikan, yang ditunjukkan untuk kita melihat dengan lebih telus bahawa contoh dalam bentuk mini pembangunan ini perlulah dibangun segarkan di seluruh pelusuk dunia yang menyatakan bahawa pembangunan berpaksikan Allah swt itu, mengagungkan Tuhan itu tidak boleh disekat, tidak boleh ditahan, malah pembangunan sebegitu rupalah yang patut dijadikan contoh yang terbaik yang sepatutnya diagung-agungkan oleh semua masyarakat dunia kerana apabila mengagungkan Tuhan, akhirnya Tuhanlah sendiri yang akan mengangkat martabat kita bukan sesama insan manusia.
Jesteru itu apabila saya mendapat masa berintreaksi bersama sahabat-sahabat dalam masa terdekat saya tetap dengan pendirian saya mengatakan bandar Country Homes itu bukan bandar, ini adalah empayar yang patut kita lihat lebih jauh. Saya melihat Abuya, jauh ke depan, 20, 30 tahun ke depan jadi saya berharap agar semua yang hadir para saf kepimpinan utama, bangunlah supaya dalam tempoh selama 45 tahun pembangunan yang telah diusahakan oleh Abuya, kita telah melihat bagaimana prasarana-prasarana kejayaan mengagungkan Tuhan telah berjaya dilaksanakan dengan baiknya di seluruh, seintero dunia dan pada hari ini apabila pengembangan-pengembangan yang dilakukan oleh saf kepimpinan yang telah disediakan, yang telah diyakini oleh mursyid jemaah yang juga hari ini didokongi oleh Bonda Hatijah Aam, maka sedarlah kita semua, maka langkahlah kita, dengan langkah yang lebih berhemah, dengan langkah yang lebih laju, dengan langkah yang lebih penuh keberkesanannya, dengan langkah yang penuh kesedarannya.
Bukanlah untuk kita duduk tunggu dan melihat, sekadar yang pipih datang melayang, yang bulat datang bergolek, namun apa yang perlu kita usaha hasilkan hari ini, kembangkanlah empayar mengagungkan Tuhan ini tanpa ada rasa takut, tanpa ada rasa gelisah, tanpa ada rasa kegusaran di hati kita kerana tidak lain dan tidak bukan hanya kerana tuhan semata-mata.
Jesteru itu walaupun, saya hadir pada hari ini terlibat dalam beberapa siri-siri berintereksi dengan kumpulan GISB Holdings Sdn Bhd dan para jemaah terutama yang dihormati pengerusi eksekutif, Bonda Puan Hatijah Aam baru dalam beberapa detik seketika namun pengenalan saya pada pergerakan jemaah ini bukanlah dalam jangkamasa yang pendek. Saya mengenali melalui rakan-rakan sahabat, melalui itu, walaupun saya tidak berkesempatan untuk berintreaksi dengan Abuya secara langsung apabila saya mendengar, saya mengupas, saya membaca, beberapa fakta-fakta lakaran-lakaran sejarah, saya mengambil sikap untuk meneliti, membuat penganalisaan, memohon, bermunajat kepada Allah menunjukkan kepada saya sebenarnya apakah di sebalik lakaran-lakaran, apakah di sebalik catatan-cacatan, apakah di sebalik fakta-fakta yang disampaikan kepada saya ini tunjukkan saya untuk saya melihat di manakah destinasi, visi dan misi perjuangan Abuya sebelum ini, saya melihat akhirnya bahawa beliau menyediakan asas kukuh prasarana yang mana menyediakan landasan persiapan perjuangan prinsip jauh 20, 30 tahun lebih ke hadapan.
Jadi, bangunlah kita semua! terutama anak-anak didik di bawah air tangan Abuya sendiri, bangunlah dengan penuh hemah! bangunlah dengan penuh kekuatan jati diri yang tidak perlu ada ketakutan, yang tidak perlu ada rasa, walau seminit, walau sesaat pun gusar takut dengan tekanan-tekanan dunia. Bangunlah, sahutlah dengan sebenar-benarnya, menyahut seruan, menyahut saranan, menyahut perjuangan yang telah diusahakan oleh tidak lain dan tidak bukan, mursyid Abuya sendiri yang telah menyediakan segala landasan-landasan ini dan kita berdoa bersama-sama di bawah dokongan Bonda Puan Hatijah Aam bahawa perjuangan ini diteruskan dan ingin saya sampaikan secara ikhlasnya daripada saya pasaklah di dalam diri tuan-tuan dan ibu-ibu apabila Allah takdirkan lahirnya Abuya ke dunia ini melalui segala usaha hasil beliau, mengembelingkan tenaga, mengembelingkan firasat, mengembelingkan segala ilmu yang Allah anugerahkan kepada beliau untuk disampaikan kepada seluruh ahli jemaah mewakili perjuangan hari ini. Bangunlah dengan penuh rasa keinsafan dan kesedaran. Saya melihat, apabila hadirnya di atas muka bumi ini, dengan satu kelebihan yang Allah berikan kepada bumi Malaysia yang bertuah ini, hadirnya, wujudnya Abuya, jadilah kita semua, sekiranya mana-mana pihak menekan, memaksa, memfitnah atau mewujudkan segala tohmah, namun atas keyakinan berpaksikan perjuangan kepada landasan Islam, perjuangan yang tidak ada tolok bandingnya wujudkanlah pada diri tuan-tuan, ibu-ibu, puan-puan, adik-adik; perjuangan yang aku bawak ini, yang ditunjukkan kepada aku oleh Abuya, dibimbingkan hari ini oleh Puan Bonda Hatijah Aam tidak lain dan tidak bukan, bukan kerana berkepentingan peribadi, namun inilah perjuangan ke arah mengagungkan agama Tuhan, mengagungkan Tuhan, mengagungkan segalanya.
Jadi saya tetap dengan tegas, perjumpaan kali pertama dan kali ini, perjuangan saya, yang saya harap mendapat sokongan doa perjuangan daripada semua sahabat-sahabat dan rakan-rakan yang ada terutama pada hari ini, pada majlis yang cukup bersejarah pada kumpulan jemaah GISB Holdings Sdn Bhd mendoakan perjuangan kita semua ke arah memertabatkan, mengagungkan agama Islam, mengagungkan Tuhan ini mendapat kejayaan di dunia dan akhirat, insyaAllah. Justeru itu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih pada semua, kepada pengerusi majlis, kepada pengerusi eksekutif Puan Hatijah Aam, kepada ahli lembaga pengarah GISB Holdings Sdn Bhd kerana sudi memberikan ruang dan peluang kepada saya pada pagi ini berbicara sepatah dua dan sebelum meninggalkan majlis ini saya mengucapkan kesyukuran setinggi-tinggi kepada Allah swt, kepada junjungan Besar, Nabi Muhammad saw dan dengan ini, dengan lafaz Bismillahirahmanirrahim saya merasmikan majlis pada hari ini satu majlis kesyukuran dan perasmian pejabat urusan GISB Holdings Sdn Bhd.
Sekian terima kasih.
Wabillahi taufik walhidayah
Wassalam alaikum Wrt wbt
Referensi:

No comments:

Post a Comment